Duniaku Duniaku

Duniaku dunia tanpa sempadan. Di sini imaginasi, idea, angan-angan, impian, dan fantasi semuanya bebas. Peri-peri? Kuda unicorn? Ya, semuanya ada di DUNIAKU.

Selalu terfikir. Antara pandai dengan sanggup, yang mana lebih baik. Persoalan di sini tertumpu kepada pandai atau sanggup dalam hal-hal yang berkaitan dengan masak-memasak, misalnya.

Jelas sekali kebanyakan lelaki mengidamkan seorang perempuan yang pandai memasak untuk dijadikan suri hidup mereka, tapi adakah ini mencukupi?. Ya, isteri yang pandai memasak memang pasti dapat memikat hati suami mereka, kerana masakan penuh kasih dan tanggungjawab memang lain rasanya.

Tapi, segelintir perempuan yang pandai memasak, akan kurang memasak untuk si suami selepas mereka berkahwin. Mungkin hanya akan mula memasak apabila hadirnya cahaya mata. Jadi mula terfikir, apalah ertinya jika si isteri pandai memasak tapi tidak sanggup memasak untuk si suami.

Saya merasakan yang ciri-ciri isteri idaman seorang lelaki mesti ada kriteria iaitu perempuan yang faham akan tanggungjawabnya ke atas suami. Ini sememangnya satu kriteria yang sangat penting.

Jadi, lelaki tak seharusnya memilih perempuan hanya kerana dia pandai memasak. Perempuan yang kurang mahir memasak pula tidak harus merasa rendah diri. Mereka mungkin mempunyai peribadi yang lebih baik. Peribadi yang baik dan ketaatan kepada suami membawa ke syurga. Ini yang terpenting.

Jadi, antara pandai dengan sanggup...yang mana jadi pilihan?
Bagi saya kedua-duanya patut berada dalam satu pakej. Bukankah begitu? Tapi kesanggupan itu yang pastinya lebih baik =)

2 pendapat menarik:

yes, sanggup tu lg baik. dr sanggup, yg xpandai boleh jd xpandai.

tp kalau pandai,xsanggup, useless lah ((:



er..kn?hehe

yup...that hits the jackpot...hehe

apa yg nessa ckp ada benarnya :)

Siapa Aku?

My photo
Sang penglipur lara dari dunia nyata yang terkadang lebih menggemari alam fantasi.

Duniaku Duniaku

Mari bercerita. Mari berimaginasi. Mari berfantasi. Mari berkongsi idea. Ya, mari!

Klik-klik =)

Hall of fame

Blog updates